SVS je zaprosil zagovornika načela enakosti za presojo diskriminatornosti prekinjanja delovnega razmerja vojaškim osebam v letu izpolnitve pogojev za starostno upokojitev
Kot smo dosegli ureditev statusa vojaka po 45. letu starosti, od leta 2020 vojaki ohranijo delovno razmerje in dosežen status ob izpolnitvi starosti 45 let, v SVS želimo prekiniti tudi diskriminacijo zaradi starosti vseh vojaških oseb. Vojaškim osebam se od leta 2004 v letu izpolnitve pogojev za starostno upokojitev prekine delovno razmerje brez utemeljenega razloga na podlagi dvanajstega odstavka 92. člena Zakona o obrambi. Nedavna Odločba Ustavnega sodišča o razveljavitvi določb PKP-7, ki je poskušal uvesti dopustnost odpuščanja ob izpolnitvi pogojev za starostno upokojitev iz poslovnih razlogov brez obrazložitev in s tem brez utemeljenega razloga je nakazala in utrdila prepričanje, da se z Zakonom o obrambi diskriminira vojaške osebe zaradi prekinjanja delovnega razmerja na podlagi starosti. Prošnjo Zagovorniku načela enakosti objavljamo v povezavi spodaj.
V SVS menimo, da sporni odstavek ZObr postavlja vojaške osebe v neenak položaj v primerjavi z drugimi delavci v Republiki Sloveniji. Vojaške osebe so na podlagi spornega odstavka ZObr obravnavane diskriminatorno na podlagi starosti zaradi prenehanja delovnega razmerja, ko izpolnijo zakonsko določen pogoj starosti za pridobitev pravice do starostne pokojnine, zaradi:
V SVS menimo, da sporni odstavek ZObr postavlja vojaške osebe v neenak položaj v primerjavi z drugimi delavci v Republiki Sloveniji. Vojaške osebe so na podlagi spornega odstavka ZObr obravnavane diskriminatorno na podlagi starosti zaradi prenehanja delovnega razmerja, ko izpolnijo zakonsko določen pogoj starosti za pridobitev pravice do starostne pokojnine, zaradi:
- določb Konvencije Mednarodne organizacije za delo št. 158, ki določa njeno veljavo za vse zaposlene, med kategorijami, za katere bi države lahko določale odsotnost veljave konvencije ali le njenih delov ni vojaških oseb in podobno določa Evropska socialna listina;
- obravnave vojaških oseb v neskladju z Ustavo Republike Slovenije;
- ne gre za redno ali izredno prekinitev delovnega razmerja, ki je splošen Zakon o delovnih razmerjih ne določa, drugih vrst prekinjanja delovnih razmerij pa ne določa oz. dopušča;
- neutemeljenega zakonskega razloga za prenehanje delovnega razmerja na podlagi starosti;
- prekinjanja delovnega razmerja kljub izpolnjevanju z Zakonom o obrambi določene telesne in duševne sposobnosti za poklicno opravljanje vojaške službe;
- možnosti prekinitve delovnega razmerja vojaški osebi ob neizpolnjevanju pogojev za delo na obrambnem področju po ugotovitvah posebne Komisije, določene z Zakonom o obrambi, za ugotavljanje sposobnosti pripadnikov stalne sestave za opravljanje vojaške službe;
- namena zakonodajalca, odprava kadrovskih neskladij v vojski, brez navedbe utemeljenega razloga za prekinitev delovnega razmerja zaradi dosežene starosti;
- napačnega (neustavnega) pristopa urejanju kadrovskih neskladij v Slovenski vojski, visoke povprečne starosti, namesto zaposlovanja mladih vojakov, odpuščanje starih za poklicno opravljanje vojaške službe popolnoma sposobnih vojaških oseb;
- odvzete pravice do tega, da vojaške osebe dosežejo najvišji možen odstotek odmere starostne pokojnine, po katerem se splošno določen odstotek za odmero pokojnine ob izpolnitvi prvega pogoja za starostno upokojitev lahko poviša za 9 odstotkov v obdobju treh let po izpolnitvi prvega pogoja za starostno upokojitev ob nadaljevanju dela, v tem času pa prejemanja 40% pokojnine;
- ureditve nadaljevanja dela vojakov ob doseženi starosti 45 let v letu 2020, kar bi zakonodajalec lahko oz. je po mednarodnih pogodbah bil dolžan urediti tudi za druge vojaške osebe ob doseženi starosti za izpolnitev prvega pogoja za starostno upokojitev pred določitvijo prekinitve delovnega razmerja.
Zagovornika načela enakosti smo zaprosili za oceno diskriminatornosti dvanajstega odstavka 92. člena Zakona o obrambi v skladu z njegovimi pristojnostmi. Zaprosili smo ga tudi, da ob ugotovljeni diskriminaciji na Ustavno sodišče poda zahtevo za razveljavitev spornih določb Zakona o obrambi s predlogom za začasno zadržanje izvajanja do končne odločitve.
Ne glede na ugotovitve Zagovornika načela enakosti bo SVS pripravil in na Ustavno sodišče podal zahtevo za presojo ustavnosti s predlogom za začasno zadržanje izvajanja do končne odločitve. Pred podajo zahteve pa bomo počakali na oceno diskriminacije.
Ne glede na ugotovitve Zagovornika načela enakosti bo SVS pripravil in na Ustavno sodišče podal zahtevo za presojo ustavnosti s predlogom za začasno zadržanje izvajanja do končne odločitve. Pred podajo zahteve pa bomo počakali na oceno diskriminacije.