Ministrstvo za obrambo vztraja pri še veljavnih, po prepričanju SVS, nezakonitih delih Pravilnika o letnem dopustu
V Sindikatu vojakov Slovenije smo prejeli odgovor na Poziv k odpravi povzročene škode pripadnikom Slovenske vojske z dne 14. marca, ki so jo utrpeli z uporabo nezakonitih delov Pravilnika o letnem dopustu. Vsem pripadnikom povzročena škoda bo za leti 2014 in 2015 odpravljena v celoti z novimi sklepi o letnem dopustu. Preostali deli spornega pravilnika (4., 12. in 13. člen), ki so predmet novega kolektivnega spora na delovnem sodišču ostajajo v veljavi in pri njihovi veljavi ministrstvo neomajno vztraja.
V odgovoru je ministrstvo pojasnilo, da bodo pri izdaji novih sklepov o letnem dopustu upoštevana določila Zakona o delavcih v državni upravi - ZDDO in tako se bo delavcem na obrambnem področju ne glede na določbo 1. odstavka 8. člena Pravilnika o letnem dopustu, letni dopust povečal zaradi socialnih, zdravstvenih razmer in starosti po naslednjem:
V odgovoru je ministrstvo pojasnilo, da bodo pri izdaji novih sklepov o letnem dopustu upoštevana določila Zakona o delavcih v državni upravi - ZDDO in tako se bo delavcem na obrambnem področju ne glede na določbo 1. odstavka 8. člena Pravilnika o letnem dopustu, letni dopust povečal zaradi socialnih, zdravstvenih razmer in starosti po naslednjem:
- delavcu, ki je dopolnil 50 let starosti za 5 dni,
- delavcu z najmanj 60 % telesno okvaro za 5 dni,
- delavcu invalidu za 5 dni.
Sindikat vojakov Slovenije je opozoril ministrstvo (dopis v povezavi spodaj), da je kar nekaj pripadnikom od 1. 1. 2014 prenehalo delovno razmerje zaradi izpolnitve pogojev za upokojitev in, da so tudi ti "bivši" pripadniki ("mladi" upokojenci) upravičeni do povečanja letnega dopusta oz. do nadomestila za neizkoriščene dneve letnega dopusta, ki jim nezakonito ni bil dodeljen zaradi spornega pravilnika. Večina teh pripadnikov je bilo starih ravno med 50 in 55 leti in v spornem obdobju jim je zato po ZDDO pripadalo povečanje letnega dopusta za 5 dni, ki ga nezakonito niso bili deležni. Člane SVS in ostale pripadnike pozivamo, da vse "mlade" upokojence opozorijo na tukaj opisano, da naj bodo pozorni na popravo škode za njih.
V odgovoru so nas obvestili tudi, da določila pravilnika, zaradi katerih je Sindikat vojakov Slovenije sprožil nov kolektivni spor in smo jih pozvali k njihovi odpravi po pravnomočnosti sodbe X Pdp 1690/2014, ostajajo v veljavi. Gre za določila, ki določajo najmanj 18 dni letnega dopusta, medtem ko določa ZDDO in ZDR-1 najmanj 20 dni letnega dopusta v vsakem primeru vsakomur. Posledično progresivno imajo vsi pripadniki manj dopusta.
Nadalje je v 12. in 13. členu Pravilnika določeno, da mora en del letnega dopusta trajati neprekinjeno najmanj dva delovna tedna in tudi, da lahko vodja organizacijske enote zahteva od delavca, da planira izrabo najmanj dveh delovnih tednov letnega dopusta za tekoče koledarsko leto, ki ga je delavec dolžan izrabiti. Do tukaj ni nič spornega, saj tako določa tudi Zakon o delovnih razmerjih. V nadaljevanju pa pravilnik spreminja določbe Zakona o obrambi, ki določa, da je pri izrabi letnega dopusta potrebno upoštevati želje delavca. Zakon o obrambi ministru ne daje pooblastil, da bi lahko posamezne pripadnike enostransko silil v izrabo skupno najmanj dveh delovnih tednov dopusta, saj je potrebno upoštevati želje delavca. Iz opisanega izhaja, da je potrebno pri načrtovanju letnega dopusta upoštevati oboje, delovni proces in želje pripadnika. Pravilnik v prvem odstavku 13. člena namreč določa oziroma kot dodaten pogoj vnaša "ter če je mogoče" in nadaljuje "upoštevaje njegove družinske obveznosti". Takšno omogočanje siljenja v izrabo dopusta je v neskladju z zakonom, dejansko gre za spreminjanje zakonskih določil s pravilnikom v škodo delavca.
V drugem odstavku 13. člena Pravilnika se poskuša podobno kot v prvem odstavku vnesti dodaten pogoj za izrabo enega dneva letnega dopusta po volji delavca z dodanimi besedami "če to resneje ne ogroža delovnega procesa". Vendar pripadniku Slovenske vojske po prvem odstavku 97. h člena ZObr, ki določa izrabo letnega dopusta pripada en dan letnega dopusta na tisti dan, ki ga sam določi, brez kakršnih koli dodatnih pogojev. Zakon o obrambi v tem členu namreč določa, da "en dan letnega dopusta lahko delavec praviloma izrabi na tisti dan, ki ga sam določi", torej brez pogojev.
V Sindikatu vojakov Slovenije proučujemo ali so v primeru podpisa nezakonitega (že razsojeno v kolektivnem sporu) Pravilnika o letnem dopustu bile kršene temeljne pravice delavcev z zlorabo uradnega položaja in v kolikor se bo tudi v novem kolektivnem sporu izkazalo, da je sporen pravilnik nezakonit tudi v drugih izpodbijanih členih, v kar smo v SVS prepričani, bomo podali kazensko ovadbo zoper odgovornega, verjetno podpisnika pravilnika, takratnega obrambnega ministra Romana Jakiča, ki je podpisal doslej v 1. odstavku 8. člena nedvomno nezakonit Pravilnik o letnem dopustu, saj je sodba pravnomočna.